Jak wręczać prezenty świąteczne w biznesie? 5 ważnych wskazówek

CEO Style | 15 grudnia 2019
[TheChamp-Sharing]

Wręczanie prezentów świątecznych w biznesie na stałe wpisało się w naszą kulturę. Jednak to, co może być trafionym podarkiem dla kogoś bliskiego, może być faux pas w świecie biznesu. W końcu prezent prezentowi nie równy, dlatego obdarowanie partnera biznesowego jest nie lada wyzwaniem. Oto, jak nie popełnić błędu.

Święta to doskonała okazja do zadbania o relacje zawodowe i pokazanie, że cenimy osoby, z którymi współpracujemy. Przynajmniej tak mogłoby się zdawać. Łatwo tu wpaść do przysłowiowego „worka z prezentami”. W rezultacie nasz podarek może zostać nawet nie zauważony przez partnera biznesowego, dlatego jeśli już decydujemy się na przeznaczenie budżetu na prezenty firmowe, warto zrobić to „z głową”.

1. Jaki prezent dla szefa?

Wiele firm decyduje się na kosze prezentowe lub nijakie podarki, które wiele z obdarowywanych osób – mówiąc brutalnie – przekazuje dalej. Jeśli chcemy tego uniknąć, warto postarać się o coś ładnego i praktycznego, czego sami chcielibyśmy użyć. Może to być np. elegancki komplet sztućców, łyżeczek do kawy lub nawet nowoczesny korkociąg. W tym przypadku można pokusić się o wygrawerowanie nazwiska osoby, której dedykujemy dany prezent. Taki podarunek będzie przywoływał miłe wspomnienia, ilekroć dana osoba, weźmie nasz prezent do ręki.

Instagram.com

Chociaż indywidualnie nie kupujemy prezentów szefowi np. w korporacji, weźmy pod uwagę, że szefem jest każdy z naszych klientów. Okazanie wdzięczności za dobrą współpracę więc zawsze jest dobrym pomysłem. Wiadomo jednak, że w zależności od zajmowanego miejsca w hierarchii biznesowej, prezenty będą się od siebie różnić.

2. Prezenty z logo firmy – dlaczego to zły pomysł?

Prezent z logo firmy to najgorszy pomysł, na jaki możemy wpaść. Pokazuje on, że osoba, która go wręcza nie zadała sobie żadnego trudu przy wyborze, a co gorsza, spełniła przykry obowiązek, prawdopodobnie i tak zlecony sekretarce. To nie jest prezent, ale tani chwyt marketingowy. Mówca motywacyjny Joey Coleman, zaznacza, że dając tak bezosobowy prezent, warto umieścić na nim swoje logo. W ten sposób każdy, kto wyciągnie go ze śmieci, będzie wiedział, od kogo on pochodzi. Brutalne, owszem, ale i prawdziwe.

Nikt nie potrzebuje kolejnego kubka z logo klienta lub breloczka, którego nigdy nie doczepi do kluczy. Umówmy się – większość z gadżetów ląduje w koszu, dlatego produkty reklamowe lepiej zostawić wyłącznie na konferencje lub targi.

Instagram.com

3. Kreatywny prezent na gwiazdkę

Warto podkreślić, że kosztowny prezent może być odebrany – np. jako łapówka. Jeśli relacja z partnerem biznesowym nie jest jeszcze mocno ugruntowana, lepiej jest dać prezent kreatywny. Tu przyda się mały research. Sprawdźmy, co nasz partner biznesowy lubi robić w czasie wolnym. Jeśli przykładowo gra w golfa, można mu podarować coś, co wiąże się z tym sportem. Niech będzie to raczej trwałe akcesorium, gdyż istnieje duża szansa, że specjalnie wygrawerowane piłeczki zwyczajnie przepadną na polu golfowym podczas gry.  

Innym pomysłem, wymagającym mniejszego budżetu, może być filmik z udziałem współpracowników, którzy składają życzenia. Warto jednak zadbać o dobry scenariusz, aby film nie wyglądał na elektroniczną kartkę do wszystkich. Chodzi o dodanie osobistego akcentu, który często jest bardziej cenny od kupionego podarunku.

4. Podziękuj osobiście podczas kolacji

Zamiast wysyłać zaproszenie na firmowe Christmas Party, warto zaprosić indywidualnie najważniejszych partnerów biznesowych lub klientów na świąteczną kolację. Pamiętajmy jednak o tym, aby miejsce kolacji i standardy obowiązujące w restauracji były na równi z tymi, które reprezentujemy w biznesie. Na tego typu spotkaniach nie warto oszczędzać. Może być to specjalnie zorganizowana kolacja w eleganckim hotelu lub stolik w wyróżnionej kulinarnie restauracji. Podczas rezerwacji warto poinformować obsługę o intencjach spotkania i upewnić się, że oprawa spotkania będzie na najwyższym poziomie.

Jeśli partner biznesowy lubi wino, można poprosić obsługę restauracji o przygotowanie butelki dobrego trunku (np. tego, który zostanie podany do kolacji) w formie prezentu. Podarunek świąteczny natomiast, znacznie lepiej wysłać w ładnym opakowaniu za pośrednictwem firmy przesyłkowej i uniknąć niezręcznego momentu, gdy druga strona podczas kolacji nie jest przygotowana na wręczenie podarunku zwrotnie.

Instagram.com

5. Wręczaj prezenty przez cały rok, nie tylko na święta

Według ekspertów – jak na ironię – sezon świąteczny jest najmniej efektywnym momentem na wręczanie prezentów. Dzieje się tak dlatego, że święta poniekąd kojarzą się z obowiązkiem wręczenia podarunków. Jeśli naprawdę chcemy okazać wdzięczność, znacznie większy impakt osiągniemy poprzez podarowanie prezentu partnerowi bez okazji. To pomoże się wyróżnić również i dlatego, że w okresie świątecznym przesyłek przychodzi szczególnie dużo i ta, ofiarowana przez nas, może nie zostać dostrzeżona. Nie zmienia to jednak faktu, że w polskiej tradycji wręczanie prezentów świątecznych jest bardzo ważne.

Zobacz także: